مجلة العلوم الهندسية و تكنولوجيا المعلومات

صور التعالق في النتاج المعماري العراقي المعاصر

Images of Interrelationship in the Contemporary Iraqi Architectural Product

Sarah Majid Al-Khatawi

Parizat Qassim Hussein Fehmi

Department of Architecture || University of Technology ||  Iraq

DOI PDF

Tab title
This research aimed to reveal the images of attachment that the Iraqi designer produces in the contemporary Iraqi architectural product in an attempt to address the research problem that centered on (the lack of clarity of the images of interrelationship produced by Iraqi architects in the contemporary Iraqi architectural product). As for the research methodology, it is determined by defining the special framework for research In order to get acquainted with the concept of attachment and its application to elected Iraqi contemporary architectural products, and then discuss and analyze the results of that application, up to the conclusions that have been shown in general there is a desire and orientation of contemporary Iraqi designers to cope with contemporary trends and in particular the post-structural trends that emphasize the creative outcomes that include Several levels of meaning and rich in their connections that transcend the frameworks of familiar and direct, break the limitations of traditional models and open the horizons of interpretation and significance. Keywords: Interrelationship, Images of interrelationship, the contemporary Iraqi architectural product.

صور التعالق في النتاج المعماري العراقي المعاصر

سارة ماجد الخطاوي

بريزات قاسم حسين فهمي

قسم هندسة العمارة || الجامعة التكنولوجية || العراق

Tab title
هدف هذا البحث إلى الكشف عن صور التعالق الذي ينتجه المصمم العراقي في النتاج المعماري العراقي المعاصر وذلك في محاولة لمعالجة مشكلة البحث التي تمحورت حول (عدم وضوح صور التعالق التي ينتجها المعماريون العراقيون في النتاج المعماري العراقي المعاصر)، أما منهج البحث فتمثل بتحديد الاطار الخاص للبحث بغية التعرف على مفهوم التعالق وتطبيقه على نتاجات معمارية عراقية معاصرة منتخبة، ومن ثم مناقشة وتحليل النتائج لذلك التطبيق وصولا إلى الاستنتاجات التي بينت بشكل عام أن هناك رغبة وتوجها ما لدى المصممين العراقيين المعاصرين للتماشي مع التوجهات المعاصرة وبالأخص التوجهات ما بعد البنيوية والتي تؤكد على النتاجات الإبداعية التي تتضمن عدة مستويات للمعنى والغنية بتعالقاتها التي تتجاوز أطر المألوف والمباشرية وتكسر قيود النماذج التقليدية وتفتح آفاق التأويل والدلالة.  الكلمات المفتاحية: التعالق، صور التعالق، النتاج المعماري العراقي المعاصر.