The Semiotic of Deconstructivism Between Eisenman and Van Eyck
Hussein Abdulhussein Sharara
Faculty of Fine Arts and Architecture || Lebanese University || Lebanon
Abstract: The research examines the phenomenon of deconstructivism as a contemporary architectural movement that originated on the ruins of postmodernism, and discusses its developments based on how it was approached by two of its architects, Aldo Van Eck and Peter Eisenman. The research also addresses the problem of interpreting the semantic dimension of deconstructivism and its readings that neglected the semiotic and epistemological dimensions that its architects sought to include in their work as a philosophical foundation, and it is the knowledge gap that the research sought to address which highlighted the importance of researching the subject and the need for such architectural studies of a philosophical nature. The research explores the dimensions of deconstructive architecture with inductive logic that takes an analytical turn to highlight the philosophical dimension, concluding that in-depth reading of the work of deconstructivist architects highlights the need for careful and detailed consideration of the ethnological dimension that seeks to interpret the function and significance of the architects’ work. The research discusses, in an introduction, two sections, and a summary, the deconstructive semiotics between Eisenman and Van Eyck based on the ideas and philosophy of Jacques Derrida; Analyzing the works of Frank Gehry and Zaha Hadid, and comparing their architecture. This paper is concluded, by discussing their works, that deconstructivism as an architectural movement carried semiotic and epistemological connotations with its theoretical base. This research recommends the necessity of studying the philosophical and cognitive dimensions of architecture.
Keywords: contemporary architecture; deconstruction; Postmodernism; epistemology; ethnology; Jacques Derrida; Significant and signified.
سيميائية التفكيكية بين آيزنمان وفان آيك
حسين عبد الحسين شرارة
كلية الفنون الجميلة والعمارة || الجامعة اللبنانية || لبنان
المستخلص: درس البحث ظاهرة التفكيكية كحركة معمارية معاصرة نشأت على أنقاض ما بعد الحداث، وناقش تطوراتها انطلاقًا من كيفية مقاربتها من قبل اثنين من معمارييها هما آلدو فان آيك وبيتر آيزنمان. وقد عالج إشكالية تفسير البعد الدلالي للتفكيكية وما ينطوي عليه من قراءات أهملت البعدين السيميائي والابستمولوجي الذين سعى معماريوها لتضمينهما في أعمالهم كقاعدة فلسفية، وهي الفجوة المعرفية التي سعى البحث لمعالجتها والتي أبرزت أهمية بحث هذا الموضوع والحاجة للدراسات المعمارية ذات الطابع الفلسفي. من هنا، استكشف البحث أبعاد العمارة التفكيكية بمنطق استقرائي اتخذ منحىً تحليليًا لإبراز البعد الفلسفي، وخرج باستنتاج أن القراءة المعمقة لأعمال المعماريين التفكيكيين تبرز الحاجة إلى دراسة متأنية وعميقة للبعد الاثنولوجي الذي يسعى إلى تأويل الدال والمدلول في أعمال المعماريين. وقد ناقش البحث في مقدمة وقسمين وخلاصة، سيميائية التفكيكية بين آيزنمان وفان آيك انطلاقًا من أفكار جاك دريدا وفلسفته؛ محللًا أعمال فرانك غيري وزها حديد ومقارنًا بين عمارتهما. وتوصل من خلال مناقشة أعمالهما إلى أن التفكيكية كحركة معمارية حملت دلالات سيميائية وابستمولوجية لها قاعدتها النظرية. وأوصى بضرورة دراسة الأبعاد الفلسفية والمعرفية للعمارة.
الكلمات المفتاحية: العمارة المعاصرة؛ التفكيكية؛ ما بعد الحداثة؛ الابتستيمولوجيا؛ الاثنولوجيا؛ جاك دريدا؛ الدال والمدلول.