Aesthetic dominance and expressive influence in a taste for green indoor environment

Mohammed Jarallah Tewfik

College of Applied Arts || Middle Technical University || Ministry of Higher Education and Scientific Research || Iraq

Abdullah Ridha Faisal

Zainab Ali Naser

Al- Nisour University College || Ministry of Higher Education and Scientific Research || Iraq

DOI PDF

The aesthetic dominance emphasizes sensory pleasure through what is perceived from an aesthetic experience, and this is based on three main elements, Creative designer, design work and recipient, which means that the design work does not express its aesthetic level, as it is not a subject of aesthetic dominance. The aesthetic dominance within the green internal as well as function of expressive influence through symbols. In fact, the moments of aesthetic dominance that we experience are closely intertwined through aesthetic enjoyment, which means that the aesthetic sense is an integral part of our taste for design work. Were it not for this aesthetic feeling, we would not have been able to see the interconnectedness of the multiple parts within the green inner environment. Thus, the aesthetic dominance achieved here means visual beauty that makes the viewer (recipient) spend a pleasant time in this experience as a result of the act of taste based on the aesthetic experience of the interior designer within the green interior environment. The importance of this topic, the problem of this study was formulated with the following question: – What is the role of aesthetic dominance and its expressive effect on the taste of the green internal environment? While the importance of research lies in establishing a theoretical and cognitive base that enriches its scientific material to be of benefit to designers and specialists in the field of interior design and agricultural engineering. In light of this, the goal of the research was determined by revealing the role of aesthetic dominance and its expressive effect in the taste of the green interior environment. While it included the limits of spatial and temporal research study of internal spaces represented by: the building (Eden Project)- England- 2001) and the building (Valley of Butterflies)- Konya- Turkey- 2015). This study will also include the theoretical framework, with defining the topic of the research procedures represented by the research methodology based on descriptive analytical approach (content analysis), while the research community will focus on adopting the intentional selective method, reaching the results of the research study.  Keywords: Dominance, Aesthetic, Expression, Taste, Environment, Internal Environment.

الهيمنة الجمالية وتأثيرها التعبيري في تذوق البيئة الداخلية الخضراء

محمد جار الله توفيق

كلية الفنون التطبيقية || الجامعة التقنية الوسطى || وزارة التعليم العالي والبحث العلمي || العراق

عبد الله رضا فيصل

زينب علي ناصر

كلية النسور الجامعة || وزارة التعليم العالي والبحث العلمي || العراق

تؤكد الهيمنة الجمالية إلى المتعة الحسية وذلك من خلال ما يتم أدراكه من تجربة جمالية وهذا يستند على ثلاثة عناصر رئيسة وهي المصمم المبدع والعمل التصميمي والمتلقي، مما يعني أن العمل التصميمي لا يعبر عن مستواه الجمالي، اذ لم يكن موضوع من هيمنه جمالية. أن الهيمنة الجمالية ضمن البيئة الداخلية الخضراء تبرز وظيفة الاتصال بين الشكل والمتلقي وكذلك وظيفة التأثير التعبيري من خلال الرموز، ذلك لأن لحظات الهيمنة الجمالية التي نعيشها تتداخل مع بعضها من خلال الاستمتاع الجمالي تداخلاً وثيقاً مما يعني أن الإحساس الجمالي يمثل جزءاً لا يتجزأ من تذوقنا للعمل التصميمي، ولولا هذا الإحساس الجمالي لما تمكنا من رؤية ترابط الاجزاء المتعددة ضمن البيئة الداخلية الخضراء، لذا فالهيمنة الجمالية المتحققة هنا، تعني بالجمال المرئي مما يجعل المشاهد (المتلقي) يقضي وقتاً ممتعاً في الاستغراق في هذه التجربة نتيجة فعل التذوق المبني على الخبرة الجمالية للمصمم الداخلي ضمن البيئة الداخلية الخضراء. ولأهمية هذا الموضوع تم صيغت مشكلة الدراسة البحثية بالتساؤل الاتي: ما هو دور الهيمنة الجمالية وتأثيرها التعبيري في تذوق البيئة الداخلية الخضراء ؟ في حين تكمن أهمية البحث من خلال تأسيس قاعدة نظرية ومعرفية تغني بمادتها العلمية لتكون ذات فائدة للمصممين والمختصين في مجال التصميم الداخلي والهندسة الزراعية. وفي ضوء ذلك جرى تحديد هدف البحث من خلال الكشف عن دور الهيمنة الجمالية وتأثيرها التعبيري في تذوق البيئة الداخلية الخضراء في حين تضمنت حدود الدراسة البحثية المكانية والزمانية للفضاءات الداخلية والمتمثلة: (مبنى (مشروع عدن)- انكلترا – 2001) و(مبنى (وادي الفراشات)- قونيا – تركيا- 2015)، كما وستشمل الدراسة البحثية أيضاً الاطار النظري، مع تحديد موضوع اجراءات البحث والمتمثلة بمنهجية البحث المعتمدة على المنهج الوصفي التحليلي (تحليل محتوى) فيما، سيركز مجتمع البحث إلى اعتماد أسلوب الانتقائي القصدي وصولاً إلى نتائج الدراسة البحثية. الكلمات المفتاحية: الهيمنة، الجمالية، التعبير، التذوق، البيئة، البيئة الداخلية الخضراء.

==> أرسل بحثك <==