SIZING AND EXPERIMENTAL STUDY OF A SOLAR STILL FOR THE PRODUCTIVITY OF WATER DESALINATION IN SOUTH-WEST OF ALGERIA – BECHAR

Abdelkarim Maamar Abdelkader*

Bounegta Bachir Mohammed

Faculty of Technology || Tahri Mohammed Bechar University || Algeria

DOI PDF

Algeria, like many countries belonging mostly to the Third World, has considerable water resources saline (salt content ranging between 1500 and 2000 ppm, exceeding the required standards for drinking water and therefore unfit for consumption). We must therefore think of making use these huge reserves interested in desalination techniques. The stain majored is therefore to achieve a distiller solar plan which meets these needs in drinking water. The absorber surface of the modified solar still is coated with black enamel paint and covered with copper chips. The evaporation rate of the water in the solar still is directly proportional to the exposure area of the water. Thus the productivity of the solar still increases with the free surface area of the water in the basin. The distillate yield was found to have improved considerably, especially when the water depth was high. The study also indicated some design features that would further enhance the improvement in output due to the modification made, the evaporation rate is proportional with the temperature of the free surface area of the water only. A general model based on heat transfer balances in each component of the system was developed to predict the mass of fresh water. The efficiency of this still was about 65% and can produce about 5.13 l/m2 per day, experimental studies and the outcomes are discussed in the article. We propose a new design of the cascading solar desalination still with obstacles and preheating of inlet water. Keywords: solar plan, desalination, water resources saline, Solar energy, heat transfer, the evaporation, experimental study.

التصميم والدراسة التجريبية لجهاز التقطير الشمسي لإنتاجية تحلية المياه
في جنوب غرب الجزائر – بشار

عبد الكريم معمر عبد القادر

بونقطة بشير محمد

كلية التكنولوجيا || جامعة طاهري محمد بشار || الجزائر

الجزائر، مثل العديد من البلدان التي تنتمي معظمها إلى العالم الثالث، لديها موارد مائية مالحة كبيرة (يتراوح محتوى الملح بين 1500 و2000 جزء في المليون، وهو ما يتجاوز المعايير المطلوبة لمياه الشرب وبالتالي غير صالحة للاستهلاك). لذلك يجب أن نفكر في الاستفادة من هذه الاحتياطيات الضخمة المهتمة بتقنيات تحلية المياه. لذلك فإن تخصص البقعة هو تحقيق خطة التقطير الشمسية التي تلبي هذه الاحتياجات في مياه الشرب. السطح الماص للقطع الشمسي المعدل مطلي بطلاء المينا الأسود ومغطى برقائق نحاسية. لا يزال معدل تبخر الماء في الشمس متناسبًا طرديًا مع مساحة التعرض للمياه. وبالتالي فإن إنتاجية الطاقة الشمسية لا تزال تزداد مع زيادة مساحة السطح الحرة للماء في الحوض. وجد أن ناتج التقطير قد تحسن بشكل كبير، خاصة عندما كان عمق الماء مرتفعًا. أشارت الدراسة أيضًا إلى بعض ميزات التصميم التي من شأنها تعزيز التحسن في الإنتاج نتيجة التعديل الذي تم إجراؤه، حيث يتناسب معدل التبخر مع درجة حرارة مساحة السطح الحرة للماء فقط. تم تطوير نموذج عام يعتمد على موازين نقل الحرارة في كل مكون من مكونات النظام للتنبؤ بكتلة المياه العذبة، وكانت كفاءة هذا حوالي 65 % ويمكن أن تنتج حوالي 5.13 لتر/ م 2 في اليوم. تناقش الدراسات التجريبية والنتائج في المقالة. نقترح تصميمًا جديدًا لتحلية المياه بالطاقة الشمسية المتتالية التي لا تزال تواجه عقبات والتسخين المسبق لمياه المدخل. الكلمات المفتاحية: خطة الطاقة الشمسية، تحلية المياه، موارد المياه المالحة، الطاقة الشمسية، نقل الحرارة، التبخر، الدراسة التجريبية.

==> أرسل بحثك <==