Storytelling as A Learning Tool in Architecture Design Studio

Danah Munir Tuffaha

Faculty of Art, Design & Architecture || Istanbul Okan University || Turkey

Mehmet Harun Batirbaygil

Faculty Engineering & Architecture ||  Istanbul Gelisim University || Turkey

DOI PDF

This research examines the effect of applying Storytelling as a learning tool in architecture design studios classes. It aims to help overcome some of the current learning challenges and shortcomings in students’ design skills learning. Newly graduated students from schools of architecture are encountered with challenges surrounding their design skill capability when entering the professional practice. The researcher believes that these difficulties start in design studio classes. The gap between academic learning and practicing profession is a concern many scholars are continuously trying to tackle. The researcher investigates the shortcomings in design studio learning and suggests that Storytelling can be a learning tool to help students and teachers overcome these shortcomings. The researcher conducted a two-phase experiment in a design studio class at Okan University. In the first phase the Researcher collected data using quantitative and qualitative methods that illustrate the current condition of students’ design skills, as well as areas of shortcomings and challenges that need to be addressed. In the second phase, the Researcher used action research methodology and applied Storytelling as a strategy of combining reflective and experience learning theories in design studio class. According to the outcomes at the final jury and collected questionnaires, the results of this experiment were generally successful. Most of the students proved significant progress in terms of design skills and creativity. Moreover, students’ presentation skills showed broad improvement and in return their self-confidence and understanding of submissions has advanced drastically. The researcher recommends this research to work as a model study for other scholars to adopt, develop and lead more similar researches in the future in other universities and design schools. The researcher also recommends that this research to be applied to earlier design studio classes. Keywords: Creative Problem-Solving, Design Skills, Design Process, Design Studio, Design Tool, Learning, Narrative, Reflective and Experience, Storytelling, Teller, Listener, Decision Making.

السرد القصصي كأداة تعليمية في استوديو التصميم المعماري

دانة منير تفاحة

كلية الفنون والتصميم والعمارة || جامعة أوكان || إسطنبول || تركيا

محمد هارون باتربايجل

كلية الهندسة والعمارة || جامعة جيليشم || إسطنبول || تركيا

يدرس البحث تأثير تطبيق استراتيجية السرد القصصي كأداة تعليمية في مساقات استوديو التصميم المعماري. يهدف إلى المساعدة في التغلب على بعض التحديات التعليمية الحالية وأوجه القصور في تعلم مهارات التصميم المعماري لدى الطلاب. يواجه الطلاب الذين تخرجوا حديثًا من كليات الهندسة المعمارية تحديات تحد من قدرتهم على مهارات التصميم عند الدخول في التدريب المهني. ويعتقد الباحث أن هذه الصعوبات تبدأ في مساقات استوديو التصميم المعماري حيث إن الفجوة بين التعلم الأكاديمي وممارسة المهنة مصدر قلق لكثير من العلماء؛ الذين يحاولون معالجتها بشكل مستمر. ويدرس الباحثان أوجه القصور في تعلم مساقات استوديو التصميم المعماري ويقترحان أن السرد القصصي يمكن أن تكون أداة تعليمية لمساعدة الطلاب والمعلمين على التغلب على هذه الصعوبات. وأجرى الباحثان تجربة على مرحلتين في مساقات استوديو التصميم المعماري في جامعة أوكان. في المرحلة الأولى، قام الباحثان بجمع البيانات باستخدام الأساليب الكمية والنوعية التي توضح الوضع الحالي لمهارات تصميم الطلاب، وكذلك مجالات أوجه القصور والتحديات التي تحتاج إلى معالجة. أما في المرحلة الثانية، استخدم الباحثان منهجية البحث الإجرائي وتطبيق السرد القصصي كاستراتيجية تجمع بين نظريات التعلم التأملية والتجربة في استوديو التصميم. ووفقًا للنتائج التي عرضها على هيئة التحكيم النهائية والاستبانات التي تم جمعها، فقد كانت نتائج هذه التجربة ناجحة بشكل عام. إذ أظهر معظم الطلاب تقدمًا ملحوظًا من حيث مهارات التصميم والإبداع. علاوة على ذلك، فقد تبين تحسناً ملحوظاً في مهارات العرض لدى الطلاب وفي المقابل ظهر تقدم في الثقة بالنفس وفهم الشروحات بشكل كبير. وبناء على ما سبق، يوصي الباحثان بتبني وتطوير وإجراء المزيد من البحوث المماثلة في المستقبل في الجامعات وكليات التصميم الأخرى. ويوصي الباحثان أيضًا بتطبيق هذا البحث على مساقات استوديوهات التصميم السابقة. الكلمات المفتاحية: حل المشكلات الإبداعي، مهارات التصميم، عملية التصميم، تصميم الاستوديو، أداة التصميم، التعلم، السرد، التأمل والخبرة، سرد القصص، الراوي، المستمع، اتخاذ القرار.

==> أرسل بحثك <==